Niedługo na polskich drogach mogą się pojawić inteligentne znaki drogowe

Wprowadzenie systemu inteligentnych znaków ma umożliwić kierowcom lepsze dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (Bru-nO / Pixabay)

Wprowadzenie systemu inteligentnych znaków ma umożliwić kierowcom lepsze dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (Bru-nO / Pixabay)

Nukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i z Politechniki Gdańskiej opracowują INZNAK, czyli pierwszy w Polsce i jeden z niewielu na świecie samoadaptacyjny system komunikujących się inteligentnych znaków drogowych. Drogowskazy mają reagować na natężenie ruchu i pogodę oraz dostosowywać się do warunków panujących na drodze. Projekt jest przewidziany jeszcze na trzy lata.

Bezpieczniejsze drogi

Jak twierdzą naukowcy pracujący nad tym rozwiązaniem od października 2017 roku, znaki będą wyposażone w detektory analizujące otoczenie. Wprowadzenie systemu inteligentnych drogowskazów umożliwi kierowcom lepsze dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.

Priorytetem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie najczęstszym rodzajom kolizji.

Rozpoznawanie zagrożeń występujących na trasie

Na podstawie zarządzania zdalnego bądź wysyłanych za pośrednictwem sieci bezprzewodowej informacji od innych drogowskazów inteligentny znak będzie komunikował niebezpieczeństwo lub wskazywał zalecaną prędkość.

Może to stanowić istotne ułatwienie w ruchu drogowym, zwłaszcza w sytuacji kumulowania się aut na skutek gwałtownego hamowania np. na autostradzie.

Kierownik zespołu z AGH prof. Andrzej Dziech tłumaczy: – Chcemy, aby znaki zmieniały treść w zależności od natężenia ruchu samochodów osobowych czy ciężarowych, pogody, widoczności, stanu nawierzchni, liczby skrzyżowań, a nawet charakteru obiektów (np. szkoły), znajdujących się przy danej ulicy. Wszystkie te cechy mają swoją charakterystykę, którą można wprowadzić do bazy danych i na podstawie ich analizy można ocenić, jaka powinna być zalecana bieżąca prędkość na drodze.

Projekt finansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

A.I., źródło: PAP.

Tagi:

Drogi Czytelniku,

od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w skrócie nazywane RODO.

W myśl tych przepisów, abyśmy mogli nadal dostarczać Ci treści naszego serwisu oraz pracować nad jego rozwojem, np. mierzyć jego zasięg, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz.

Na dole niniejszej informacji znajduje się przycisk, którym możesz potwierdzić swoją zgodę. Twoje dane będą wykorzystywane w celach marketingowych oraz analitycznych. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.

Administratorzy danych i podmioty, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych

Administratorem danych jest Fundacja „Nowa Epoka”, więcej infomacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.
Informacje o podmiotach, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych także znajdziesz na stronie O prywatności.

W jakim celu będziemy przetwarzać dane:

  • analitycznym
  • by lepiej dopasować treści redakcyjne do Twoich zainteresowań
  • by zapobiec (np. poprzez wykrywanie botów) ewentualnym nadużyciom w usługach i zapewnić bezpieczeństwo korzystania z serwisu.

Zgodnie z nowymi przepisami masz prawo w dowolnym momencie wycofać swoją zgodę, żądać usunięcia Twoich danych. Jak to zrobić, opisujemy na stronie O prywatności.

Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych

Każde przetworzenie Twoich danych osobowych musi mieć oparcie w odpowiednich przepisach. I tak, podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego korzystania z serwisu jest tzw. uzasadniony interes administratora, opisany w art. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), tzw. RODO. W pozostałych przypadkach przetwarzanie Twoich danych będzie się odbywać na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Jeśli więc zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz, kliknij w poniższy przycisk.