Komisja Zdrowia poparła projekt MZ: do wypisania recepty może niedługo wystarczyć wizyta przez internet

E-recepty będą mogły być wystawiane nie tylko w gabinecie lekarskim, lecz także podczas konsultacji przez internet (Free-Photos / Pixabay)

E-recepty będą mogły być wystawiane nie tylko w gabinecie lekarskim, lecz także podczas konsultacji przez internet (Free-Photos / Pixabay)

Projekt, który w środę poparła sejmowa Komisja Zdrowia, przewiduje, że do wypisania recepty na leki wystarczy, by lekarz zbadał pacjenta przez internet. Projekt zakłada także zmiany w sposobie podpisywania elektronicznej dokumentacji medycznej.

Usługa e-recepty

Jedną z najważniejszych e-usług planowanych do wdrożenia w ramach informatyzacji ochrony zdrowia w Polsce ma być usługa e-recepty. E-recepty będą mogły być wystawiane nie tylko w gabinecie lekarskim, lecz także podczas konsultacji przez internet.

– To dotyczy głównie recept dla chorych na choroby przewlekłe. Naszym głównym celem w tym zakresie jest ograniczenie wizyt wyłącznie po receptę, ponieważ z naszych danych wynika, że w niektórych placówkach nawet 30 proc. wizyt to są wizyty wyłącznie po receptę i stopniowo chcemy umożliwić przenoszenie tych wizyt w stronę konsultacji telemedycznych – powiedział wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński. Twierdzi on, że ta zmiana ma skrócić kolejki do lekarzy.

Inne korzyści dla pacjentów

Wiceminister przekonywał również, że realizacja projektu przyniesie pacjentom i lekarzom liczne korzyści. Recept wystawionych w nowy sposób nie można zgubić lub niechcący zniszczyć, zniknie problem z nieczytelnie wypisanymi drukami lub np. brakiem pieczątki lekarza. W przypadku konieczności wykupienia kilku leków wypisanych na jednej recepcie, jeśli części z nich nie będzie w aptece, będzie można uzupełnić zakup w innej.

Wiceminister Cieszyński zapowiedział, że pilotaż zostanie przeprowadzony w Siedlcach i Siemiatyczach, gdzie obecnie trwa test oprogramowania. Wystawianie pierwszych e-recept dla pacjentów z tych miast planowane jest na kwiecień lub maj.

Podpisywanie elektronicznej dokumentacji medycznej

Projekt nowelizacji ustawy proponuje także zmiany w sposobie podpisywania elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM). Wykorzystywane do tego ma być narzędzie systemu teleinformatycznego bezpłatnie udostępnione przez ZUS. Narzędzie to – wytworzone na potrzeby podpisywania elektronicznych zwolnień lekarskich – umożliwia potwierdzanie pochodzenia oraz integralności danych. Jak podkreślono, ma być ono dodatkowym, oprócz podpisu kwalifikowanego oraz profilu zaufanego ePUAP, dopuszczalnym sposobem podpisywania EDM.

K.O., źródło: PAP.

Tagi:

Drogi Czytelniku,

od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w skrócie nazywane RODO.

W myśl tych przepisów, abyśmy mogli nadal dostarczać Ci treści naszego serwisu oraz pracować nad jego rozwojem, np. mierzyć jego zasięg, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz.

Na dole niniejszej informacji znajduje się przycisk, którym możesz potwierdzić swoją zgodę. Twoje dane będą wykorzystywane w celach marketingowych oraz analitycznych. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.

Administratorzy danych i podmioty, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych

Administratorem danych jest Fundacja „Nowa Epoka”, więcej infomacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.
Informacje o podmiotach, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych także znajdziesz na stronie O prywatności.

W jakim celu będziemy przetwarzać dane:

  • analitycznym
  • by lepiej dopasować treści redakcyjne do Twoich zainteresowań
  • by zapobiec (np. poprzez wykrywanie botów) ewentualnym nadużyciom w usługach i zapewnić bezpieczeństwo korzystania z serwisu.

Zgodnie z nowymi przepisami masz prawo w dowolnym momencie wycofać swoją zgodę, żądać usunięcia Twoich danych. Jak to zrobić, opisujemy na stronie O prywatności.

Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych

Każde przetworzenie Twoich danych osobowych musi mieć oparcie w odpowiednich przepisach. I tak, podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego korzystania z serwisu jest tzw. uzasadniony interes administratora, opisany w art. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), tzw. RODO. W pozostałych przypadkach przetwarzanie Twoich danych będzie się odbywać na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Jeśli więc zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz, kliknij w poniższy przycisk.