GfK Polonia: „Wyraźnie zaczynamy odczuwać zmęczenie” światem cyfrowym

Część respondentów przyznała, że czasami celowo wyłącza transmisję danych, aby znaleźć się poza siecią (Alexas_Fotos / <a href="https://pixabay.com/pl/telefon-stary-rok-budowy-1955-1742831/">Pixabay</a>)

Część respondentów przyznała, że czasami celowo wyłącza transmisję danych, aby znaleźć się poza siecią (Alexas_Fotos / Pixabay)

Cisza, spokój, wolność, czyli brak przychodzących powiadomień i ciągłych telefonów. Wyniki badań przeprowadzonych w kwietniu 2018 roku przez GfK Polonia i Clue PR pokazują, że Polacy zaczynają odczuwać przesyt technologią. Okazuje się, że aż 83 proc. ankietowanych deklaruje, że czuje się dobrze tam, gdzie nie ma zasięgu, a 53 proc. twierdzi, że nowe technologie zbytnio ingerują w życie człowieka.

Nadmiar technologii

Autorzy badania, w którym wzięło udział 600 osób w wieku 21-50 lat, informują, że 32 proc. ankietowanych uważa, że ma o wiele za dużo aplikacji w swoim smartfonie. Co więcej 33 proc. respondentów przyznaje, że czasami celowo wyłącza transmisję danych, aby znaleźć się poza siecią.

W ocenie 57 proc. badanych internet i nowe technologie „negatywnie wpływają na jakość kontaktów międzyludzkich”. 53 proc. ma poczucie, że nowe technologie za bardzo ingerują w życie człowieka. Tyle samo respondentów uznaje, że są one dla niego niebezpieczne. „Chociaż często z własnej woli jesteśmy zanurzeni w świecie cyfrowym, wyraźnie zaczynamy odczuwać zmęczenie” – oceniono.

Alicja Wysocka-Świtała, współautorka badania, w cytowanym komunikacie podkreśla: „Początkowy hurraoptymizm, z jakim wielu z nas reagowało na technologiczne nowości, ustępuje miejsca rezerwie i większej świadomości w wyborze sprzętów. Rosnąca grupa konsumentów zaczyna podchodzić do technologii w japońskim duchu wabi sabi, odkrywającym piękno w przemijaniu i niedoskonałościach”.

Zdaniem badaczy można zaobserwować, że trend, występujący dotąd w designie, zaczyna przenikać do świata technologii. Jak wynika z ankiet „75 proc. badanych nie wymienia sprzętów na nowe od razu, gdy uzna je za przestarzałe czy niezgodne z trendami”. W dodatku 36 proc. badanych ceni swoje kilkuletnie urządzenia, „ponieważ są skonfigurowane zgodnie z ich potrzebami i bardziej ‘swojskie’”.

Z tego względu 42 proc. ankietowanych próbuje naprawić sprzęty, a nie je wymieniać. Badacze wyjaśniają, że: „Ma to związek z personalnym podchodzeniem do technologii, 23 proc. lubi nadać używanym urządzeniom osobisty charakter, poprzez naklejki, czy nienaprawianie zbitego ekranu, aby przestały być jedynie lśniącymi gadżetami”.

Uwolnić się z sieci

Średnio respondenci posiadają sześć urządzeń elektronicznych, a jak mówią, bez połowy z nich mogliby się obejść.

Z badań wynika, że: „Przeciętnie konsumenci korzystają z 7 aplikacji na swoich smartfonach – co w obliczu liczby dostępnych aplikacji odpowiadających na praktycznie każdą sferę życia, nie wydaje to się zbyt wysoką liczbą. Zwłaszcza, że 32 proc. deklaruje, że ma za dużo aplikacji w smartfonie, a 23 proc. celowo nie instaluje niektórych aplikacji, aby uniknąć efektu hiperpołączenia, czyli nieustannego przebywania w sieci”.

Badanie GfK Polonia i Clue PR przeprowadzono w kwietniu 2018 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie 600 Polaków w wieku 21-50 lat.

A.I., źródło: PAP.

Tagi:

Drogi Czytelniku,

od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w skrócie nazywane RODO.

W myśl tych przepisów, abyśmy mogli nadal dostarczać Ci treści naszego serwisu oraz pracować nad jego rozwojem, np. mierzyć jego zasięg, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz.

Na dole niniejszej informacji znajduje się przycisk, którym możesz potwierdzić swoją zgodę. Twoje dane będą wykorzystywane w celach marketingowych oraz analitycznych. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.

Administratorzy danych i podmioty, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych

Administratorem danych jest Fundacja „Nowa Epoka”, więcej infomacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.
Informacje o podmiotach, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych także znajdziesz na stronie O prywatności.

W jakim celu będziemy przetwarzać dane:

  • analitycznym
  • by lepiej dopasować treści redakcyjne do Twoich zainteresowań
  • by zapobiec (np. poprzez wykrywanie botów) ewentualnym nadużyciom w usługach i zapewnić bezpieczeństwo korzystania z serwisu.

Zgodnie z nowymi przepisami masz prawo w dowolnym momencie wycofać swoją zgodę, żądać usunięcia Twoich danych. Jak to zrobić, opisujemy na stronie O prywatności.

Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych

Każde przetworzenie Twoich danych osobowych musi mieć oparcie w odpowiednich przepisach. I tak, podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego korzystania z serwisu jest tzw. uzasadniony interes administratora, opisany w art. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), tzw. RODO. W pozostałych przypadkach przetwarzanie Twoich danych będzie się odbywać na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Jeśli więc zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz, kliknij w poniższy przycisk.