Cisza, spokój, wolność, czyli brak przychodzących powiadomień i ciągłych telefonów. Wyniki badań przeprowadzonych w kwietniu 2018 roku przez GfK Polonia i Clue PR pokazują, że Polacy zaczynają odczuwać przesyt technologią. Okazuje się, że aż 83 proc. ankietowanych deklaruje, że czuje się dobrze tam, gdzie nie ma zasięgu, a 53 proc. twierdzi, że nowe technologie zbytnio ingerują w życie człowieka.
Nadmiar technologii
Autorzy badania, w którym wzięło udział 600 osób w wieku 21-50 lat, informują, że 32 proc. ankietowanych uważa, że ma o wiele za dużo aplikacji w swoim smartfonie. Co więcej 33 proc. respondentów przyznaje, że czasami celowo wyłącza transmisję danych, aby znaleźć się poza siecią.
W ocenie 57 proc. badanych internet i nowe technologie „negatywnie wpływają na jakość kontaktów międzyludzkich”. 53 proc. ma poczucie, że nowe technologie za bardzo ingerują w życie człowieka. Tyle samo respondentów uznaje, że są one dla niego niebezpieczne. „Chociaż często z własnej woli jesteśmy zanurzeni w świecie cyfrowym, wyraźnie zaczynamy odczuwać zmęczenie” – oceniono.
Alicja Wysocka-Świtała, współautorka badania, w cytowanym komunikacie podkreśla: „Początkowy hurraoptymizm, z jakim wielu z nas reagowało na technologiczne nowości, ustępuje miejsca rezerwie i większej świadomości w wyborze sprzętów. Rosnąca grupa konsumentów zaczyna podchodzić do technologii w japońskim duchu wabi sabi, odkrywającym piękno w przemijaniu i niedoskonałościach”.
Zdaniem badaczy można zaobserwować, że trend, występujący dotąd w designie, zaczyna przenikać do świata technologii. Jak wynika z ankiet „75 proc. badanych nie wymienia sprzętów na nowe od razu, gdy uzna je za przestarzałe czy niezgodne z trendami”. W dodatku 36 proc. badanych ceni swoje kilkuletnie urządzenia, „ponieważ są skonfigurowane zgodnie z ich potrzebami i bardziej ‘swojskie’”.
Z tego względu 42 proc. ankietowanych próbuje naprawić sprzęty, a nie je wymieniać. Badacze wyjaśniają, że: „Ma to związek z personalnym podchodzeniem do technologii, 23 proc. lubi nadać używanym urządzeniom osobisty charakter, poprzez naklejki, czy nienaprawianie zbitego ekranu, aby przestały być jedynie lśniącymi gadżetami”.
Uwolnić się z sieci
Średnio respondenci posiadają sześć urządzeń elektronicznych, a jak mówią, bez połowy z nich mogliby się obejść.
Z badań wynika, że: „Przeciętnie konsumenci korzystają z 7 aplikacji na swoich smartfonach – co w obliczu liczby dostępnych aplikacji odpowiadających na praktycznie każdą sferę życia, nie wydaje to się zbyt wysoką liczbą. Zwłaszcza, że 32 proc. deklaruje, że ma za dużo aplikacji w smartfonie, a 23 proc. celowo nie instaluje niektórych aplikacji, aby uniknąć efektu hiperpołączenia, czyli nieustannego przebywania w sieci”.
Badanie GfK Polonia i Clue PR przeprowadzono w kwietniu 2018 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie 600 Polaków w wieku 21-50 lat.
A.I., źródło: PAP.