Ekspert: Używanie telefonu podczas jazdy może być przyczyną nawet co czwartego wypadku

Używanie telefonu komórkowego w czasie jazdy obniża zdolność prawidłowego prowadzenia pojazdu, a przede wszystkim negatywnie wpływa na czas reakcji podczas hamowania, utrzymywanie bezpiecznej odległości i właściwą reakcję na sytuację na drodze (4547 / <a href="https://pixabay.com/pl/kobieta-dziewczyna-d%C5%82o%C5%84-telefon-488327/">Pixabay</a>)

Używanie telefonu komórkowego w czasie jazdy obniża zdolność prawidłowego prowadzenia pojazdu, a przede wszystkim negatywnie wpływa na czas reakcji podczas hamowania, utrzymywanie bezpiecznej odległości i właściwą reakcję na sytuację na drodze (4547 / Pixabay)

Używanie telefonu komórkowego w czasie jazdy może być przyczyną nawet co czwartego wypadku na polskich drogach – alarmuje Instytut Transportu Samochodowego. Z badań Instytutu wynika, że rozmawiający przez telefon kierowca reaguje kilkadziesiąt razy wolniej na sytuacje występujące na drodze.

Z badań, jakie ITS przeprowadził w 2014 roku w grupie ponad 100 tys. kierowców, wynika, że z telefonów komórkowych w czasie jazdy korzystało 4,1 proc. badanych. Rok później ten odsetek spadł do 2,9 proc., lecz jak podkreślają eksperci, według policyjnych statystyk problem nadal istnieje, a policjanci zatrzymują za takie wykroczenie prawie 100 tys. kierowców rocznie.

– Patrząc na ogólną liczbę mandatów, która opiewa na ponad 3 mln złotych, to nie jest to wykroczenie, które wychodzi na prowadzenie, jest to mniejsza liczba niż liczba kierowców pod wpływem alkoholu, ale problem i tak jest duży – mówi w rozmowie z PAP Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

ITS na podstawie m.in. informacji uzyskanych od policji ocenia, że nawet co czwarty wypadek na polskich drogach może być spowodowany przez to, że kierowca rozmawiał przez telefon komórkowy, nie używając zestawów głośnomówiących lub słuchawkowych.

300 metrów w 10 sekund bez patrzenia na drogę

O tym, jak niebezpieczne może być korzystanie z telefonu komórkowego w czasie jazdy, mogą świadczyć badania prowadzone głównie przez naukowców z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Jak podkreśla w rozmowie z PAP Mikołaj Krupiński z ITS, wskazują one, że osoba rozmawiająca przez telefon komórkowy w czasie jazdy stwarza takie samo zagrożenie jak osoba po spożyciu alkoholu dochodzącym nawet do 1 promila. Dodaje, że podobne zagrożenie stwarzają kierowcy prowadzący auta po nieprzespanych 18-20 godzinach.

– Zapamiętajmy, że jeśli prowadząc samochód, piszemy np. SMS, to przy prędkości 100 km/h w ciągu sekundy przejeżdżamy blisko 30 m. Jeżeli tego SMS-a piszemy przez 10 s, to przejeżdżamy 300 m bez zwracania uwagi na to, co się dzieje przed nami – powiedział Krupiński.

Podkreślił, że używanie telefonu komórkowego w czasie jazdy obniża zdolność prawidłowego prowadzenia pojazdu, a przede wszystkim negatywnie wpływa na czas reakcji podczas hamowania, utrzymywanie bezpiecznej odległości i właściwą reakcję na sytuację na drodze.

– Prowadząc rozmowę telefoniczną, kierowca reaguje nawet kilkadziesiąt razy wolniej na to, co się dzieje na drodze. Jego uwaga skupia się na rzeczach drugorzędnych z punktu widzenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Wyobrażenie o tej rozmowie staje się nadrzędne w stosunku do tego, na czym powinniśmy się skupiać, czyli na prowadzeniu samochodu – zaznaczył Krupiński.

Jak szacuje ITS, kierowca na każdy kilometr jazdy musi podjąć od 8 do 12 decyzji, mając na to nierzadko mniej niż pół sekundy. Podczas rozmowy telefonicznej, która może wprowadzać w stan stresu lub euforii, mózg otrzymuje zwiększoną liczbę informacji, co wpływa negatywnie na prowadzenie pojazdu.

Najbezpieczniejszy telefon w samochodzie to telefon wyłączony

Krupiński zaznaczył, że kierowca używający zestawów głośnomówiących lub słuchawkowych, które są prawnie dopuszczone, również jest uczestnikiem rozmowy i również jest tą rozmową zaaferowany.

– Ten dialog może mieć różne formy, może być krótką rozmową, która nie ma większego znaczenia dla bezpieczeństwa w przypadku, gdy używamy zestawów słuchawkowych. Natomiast jeśli jest to dłuższa rozmowa, emocjonująca, wciągająca, wówczas kierowca także jest zaaferowany tą rozmową, nawet pomimo tego, że ma wolne ręce i jest w stanie obsługiwać kierownicę, kierunkowskazy i dźwignię zmiany biegów – powiedział.

Badanie zrealizowane przez ITS na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) wskazuje, że najczęściej używają telefonów komórkowych w czasie jazdy osoby dorosłe (w wieku 25-60 lat). Znacznie mniejszy odsetek korzysta z komórek w grupie osób po 60. roku życia. Z innego badania ITS wynika, że według osób starszych prowadzenie samochodu i jednoczesne rozmawianie przez telefon ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zdaniem eksperta jest to szczególnie istotne w podeszłym wieku, ponieważ osoby starsze mają większe problemy z podzielnością uwagi, z postrzeganiem, a także z oceną odległości i czasem reakcji.

– Pamiętajmy, że bezpieczny telefon to jest ten telefon, który jest w samochodzie, ale jest wyłączony. Na czas jazdy nie używamy, nie rozpraszamy się tym telefonem. Musimy pamiętać, że nasz umysł ma ograniczone możliwości przetwarzania informacji – podkreślił Krupiński.

Źródło: PAP.

Tagi:

Drogi Czytelniku,

od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w skrócie nazywane RODO.

W myśl tych przepisów, abyśmy mogli nadal dostarczać Ci treści naszego serwisu oraz pracować nad jego rozwojem, np. mierzyć jego zasięg, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz.

Na dole niniejszej informacji znajduje się przycisk, którym możesz potwierdzić swoją zgodę. Twoje dane będą wykorzystywane w celach marketingowych oraz analitycznych. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.

Administratorzy danych i podmioty, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych

Administratorem danych jest Fundacja „Nowa Epoka”, więcej infomacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.
Informacje o podmiotach, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych także znajdziesz na stronie O prywatności.

W jakim celu będziemy przetwarzać dane:

  • analitycznym
  • by lepiej dopasować treści redakcyjne do Twoich zainteresowań
  • by zapobiec (np. poprzez wykrywanie botów) ewentualnym nadużyciom w usługach i zapewnić bezpieczeństwo korzystania z serwisu.

Zgodnie z nowymi przepisami masz prawo w dowolnym momencie wycofać swoją zgodę, żądać usunięcia Twoich danych. Jak to zrobić, opisujemy na stronie O prywatności.

Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych

Każde przetworzenie Twoich danych osobowych musi mieć oparcie w odpowiednich przepisach. I tak, podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego korzystania z serwisu jest tzw. uzasadniony interes administratora, opisany w art. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), tzw. RODO. W pozostałych przypadkach przetwarzanie Twoich danych będzie się odbywać na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Jeśli więc zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz, kliknij w poniższy przycisk.