Ekspert: Część deweloperów wstrzymuje się z inwestycjami, bo koszty budowy są za wysokie

Według eksperta produkcja budowlano-montażowa w Polsce dynamicznie rośnie (MichaelGaida / <a href="https://pixabay.com/pl/budowa-strony-kompilacja-3390316/">Pixabay</a>)

Według eksperta produkcja budowlano-montażowa w Polsce dynamicznie rośnie (MichaelGaida / Pixabay)

Jak powiedział PAP Maciej Górka, dyrektor ds. rozwoju w e-bazanieruchomosci.pl: – Część deweloperów wstrzymuje się z kolejnymi inwestycjami, ponieważ koszty budowy są na tyle wysokie, że wprowadzając nowy produkt do sprzedaży, musieliby oferować go po cenach, których klienci mogą nie zaakceptować – stwierdził. Zaznaczył przy tym, że „w przypadku budownictwa mieszkaniowego wzrost cen ma określony ‘próg bólu’, który uzależniony jest od siły nabywczej”.

Dodał, iż „zdarzają się także sytuacje, że wygaszana jest sprzedaż mieszkań w inwestycjach realizowanych z bieżących środków ze sprzedaży mieszkań”. Jego zdaniem deweloperzy chcą „wyczekać do momentu, kiedy ceny usługowo-materiałowe zmaleją”.

Górka przypomniał, że „produkcja budowlano-montażowa w Polsce w ostatnich pięciu latach dynamicznie rośnie”. Powodem jest nie tylko prężnie rozwijający się rynek mieszkaniowy, lecz także większa liczba inwestycji w sektorze budownictwa infrastrukturalnego.

Jak informowała Grupa PSB, ceny cementu i wapna w maju rdr. wzrosły o 4,7 proc. W tym czasie najbardziej zdrożały płyty OSB oraz drewno – o 36,6 proc. oraz izolacje termiczne – o 12,6 proc.

W okresie styczeń-maj 2018 roku deweloperzy oddali do użytkowania 40 tys. 227 mieszkań, tj. o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej, a inwestorzy indywidualni – 27 tys. 882 mieszkania, czyli o 0,6 proc. więcej. W okresie pięciu miesięcy 2018 roku wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym na budowę 109 tys. 478 mieszkań, tj. o 2,9 proc. więcej niż w ub. roku.

Niektóre programy infrastrukturalne realizowane obecnie:

  • Krajowy Program Kolejowy – przeznaczono w nim ponad 66 mld zł na inwestycje do 2023 roku. Efektami modernizacji będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych. Nastąpi zwiększenie przepustowości szlaków kolejowych, tzn. będzie mogło jechać więcej składów, przy jednoczesnym wzroście poziomu bezpieczeństwa. Zapewnią to m.in. wiadukty zamiast tradycyjnych przejazdów kolejowo-drogowych i unowocześnienie systemów sterowania ruchem kolejowym.
  • Mieszkanie Plus – program działający w dwóch obszarach. Obszar społeczny realizuje Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach programów Społecznego Budownictwa Czynszowego oraz wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego. Za komercyjny obszar odpowiada BGK Nieruchomości, który ma w budowie około 2 tys. mieszkań, a kolejne 25 tys. w przygotowaniu. Budowy trwają m.in. w Katowicach, Wałbrzychu, Kępnie, Kępicach i Gdyni. Klucze do pierwszych lokali wręczano już w Jarocinie i Białej Podlaskiej.
  • Centralny Port Komunikacyjny – na początku listopada ub. roku rząd przyjął uchwałę ws. „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”. Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy powinno obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo – ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Szacuje się, że obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową będzie kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a sam port będzie budowany przez kolejnych 8 lat, do końca 2027 roku.

Źródło: PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję