Dorastanie w domu pełnym książek wpływa na nasze umiejętności w dorosłym życiu

Książki zwiększają nasze kompetencje poznawcze przez całe życie, dlatego dobrze jest przyzwyczajać się do czytelniczego świata już od najwcześniejszych lat (Mysticsartdesign / <a href="https://pixabay.com/pl/biblioteka-niebo-ptak%C3%B3w-mistyczne-425730/">Pixabay</a>)

Książki zwiększają nasze kompetencje poznawcze przez całe życie, dlatego dobrze jest przyzwyczajać się do czytelniczego świata już od najwcześniejszych lat (Mysticsartdesign / Pixabay)

Pamiętasz, ile książek było w Twoim domu? Z analizy badań przeprowadzonych w 31 krajach przez zespół naukowców pod kierunkiem socjolog Joanny Sikory z Australian National University wynika, że wychowywanie się w otoczeniu książek poprawia w naszym dorosłym życiu umiejętności czytania, liczenia oraz te z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Świat książek odkrywany w okresie dorastania może zaowocować w przyszłości

W domu pełnym książek czytanie staje się częścią codzienności, a jak podkreślają badacze, książki zwiększają nasze kompetencje poznawcze przez całe życie, dlatego warto przyzwyczajać się do czytelniczego świata już od najwcześniejszych lat.

W artykule „Scholarly culture: How books in adolescence enhance adult literacy, numeracy and technology skills in 31 societies”, opublikowanym w czasopiśmie „Social Science Research”, naukowcy zamieszczają spostrzeżenia opracowane na podstawie informacji zebranych w latach 2011-2015 w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Dorosłych (Programme for the International Assessment of Adult Competencies, PIAAC).

Na początku uczestnicy badania zostali ocenieni pod względem umiejętności czytania, liczenia oraz umiejętności w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Następnie ponad 160 tys. osób w wieku od 25 do 65 lat musiało w ankiecie oszacować, ile książek znajdowało się w ich domach, gdy mieli 16 lat.

Z odpowiedzi wynikało, że domowa biblioteka liczyła średnio 115 egzemplarzy. Co ciekawe, dało się zauważyć, że liczba książek zależała także od kraju, w którym wychowywał się respondent. Średnio ponad 200 książek znajdowało się na domowych półkach Norwegów, Szwedów i Czechów, a mieszkańcy np. Chile, Singapuru i Turcji posiadali ich poniżej 60 sztuk.

Niezależnie od kraju potwierdzała się zasada, że w im liczniejszym otoczeniu książek dorastała osoba, tym jej umiejętności były wyższe.
Naturalnie, czytanie i pisanie były najbardziej zauważalnymi rozwiniętymi umiejętnościami. Jednak jak podają naukowcy, można także dostrzec znacznie wyższe kompetencje związane z liczeniem i technologiami informacyjno-komunikacyjnymi u tych osób, które obcowały w wieku dorastania z 80 książkami, niż u tych, które w domowej bibliotece miały ich znacznie mniej.

Ogromne znaczenie czytania

Badacze twierdzą, że osoby, które jako nastolatkowie czytały książki, a edukację zakończyły na poziomie gimnazjum, w życiu dorosłym są tak samo kompetentne pod względem umiejętności czytania, liczenia i technologii informacyjno-komunikacyjnych jak absolwenci uniwersytetów, którzy dorastali, nie czytając prawie wcale.

Wygląda na to, że czytanie nie tylko może sprawiać przyjemność, lecz także przynosić znacznie większe korzyści, jakich niekoniecznie aż w takim stopniu byśmy się spodziewali.

Źródła: sciencedirect.com, sciencealert.com, „The Guardian”.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję